Ćwiczenia rozciągające, statyczne i dynamiczne, część 2

Dziś druga część teoretycznej podbudowy naszego biegania, czyli analizy pozycji książkowej hiszpańskiego autora Seilasa Anatomia  100 ćwiczeń dla biegaczy. Pierwsza część, tytułem wstępu, zachęca do po pierwsze – przestudiowania podstaw ruchowych biegu i analizy wpływu innych ćwiczeń (poza biegiem) a po drugie – do solidnej porcji ćwiczeń rozciągających. Przyznam, że wiedza na temat biegania wraz z pisaniem tego bloga oraz kolejnymi dziesiątkami km przyrasta. To nie czas gdy wiedziałem co nieco na temat interwałów, podbiegów, czy podstawowych ćwiczeń. Potem przyszedł czas na CORE. Ale o Core jeszcze przyjdzie napisać więcej, bo jest fascynujące.

Pisałem, że ćwiczenia dynamiczne dobrze wykonywać przed treningiem biegowym , gdyż odpowiednio przygotowują do niego, rozgrzewając mięśnie i adaptując cały układ ruchowy i krążeniowo-oddechowy zawodnika, a także podnoszą odporność mięśni i stawów na kontuzje. Warto zauważyć przy tym, iż brak ćwiczeń jest gorszy od dynamicznej rozgrzewki, lecz lepszy od ćwiczeń statycznych  — przed bieganiem. Jeśli interesuje Cię pierwsza częśc to jest ona tutaj: Ćwiczenia rozgrzewające czy rozciągające, według książki Anatomia 100 ćwiczeń

Jakie ćwiczenia dynamiczne? Książka ukazuje w przejrzystej formie zestaw 16 ćwiczeń, które każdy może wykonać samodzielnie!  I bez pomocy specjalistycznych przyrządów (przydatne jedynie może być krzesło lub ławka w parku, coś do przytrzymania się celem zachowania równowagi podczas ćwiczeń na jednej nodze). Po kolei, tradycyjnie, przechodzimy od obręczy barkowej do biodrowej i kolan na stopach kończąc. To wszystko przed biegiem.

Kiedy ćwiczyć statycznie? Czy rozciąganie statyczne jest dla biegaczy niezdrowe?

Kolejny dział książki hiszpańskiego autora omawia ćwiczenia statycznie – ich ważne zadanie przywrócenia elastyczności naszym mięśniom pomiędzy treningami biegowymi.

Autor Guillermo Seijas Albir, https://es.linkedin.com/in/guillermo-seijas-albir-42738058, absolwent Ciencias de la Actividad Física y el Deporte na Barcelońskim Uniwersytecie, obecnie mimo młodego wieku wykładowca W.A.B.B.A Catalunya pracuje też w Departament d’Ensenyament – Generalitat de Catalunya, odpowiedniku naszego Wydziału Oświaty

rozciąganie statyczne tylko po bieganiu

Statyczne ćwiczenia rozciągające po bieganiu omówiono w kolejności – od mięśni tułowia – czworoboczny, najszerszy grzbietu, mięśnie brzucha, poprzez rozciąganie kończyn górnych, barku i klatki piersiowej, aż po biodra i kończyny dolne. Ciekawostką jest zamknięcie działów częścią poświęconą rozciąganiu klatki piersiowej, mającego na celu uzyskania lepszego oddychania (praca nad przeponą).

Siedemdziesiąt siedem ćwiczeń, to całkiem sporo. Każdy biegacz wybierze coś dla siebie, tworząc własny zestaw, celem zapamiętania kolejnych kroków, bo przecież trudno z książką formatu A3 chodzić po lesie czy bieżni. Do niektórych ćwiczeń statycznych wymagana jest pomoc drugiej osoby.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *